På Global Text använder vi oss sedan en tid tillbaka av XTRF – ett system som förenklar och gör arbetet mer effektivt.
XTRF fungerar som en plattform där vi kan samla information, analysera texter och kommunicera med både kunder och leverantörer. Systemet består av tre integrerade portaler och innebär flera fördelar för oss som översättningsbyrå.
- Kundportalen är en uppskattad service, inte minst för större organisationer där många olika personer lägger beställningar. Kunden kan sköta hela kedjan via systemet, från offertförfrågan till leverans. Det ger kunden tillgång till både historik och pågående projekt. Kunden kan skapa och skicka en förfrågan till oss där det framgår vilka språk det handlar om och om kunden har särskilda önskemål. Vi svarar med en offert som går att acceptera eller avvisa via länk i meddelandet. Därifrån går det att följa processen fram till leveransen.
- Projektledarportalen är ett viktigt hjälpmedel för oss när vi analyserar och offererar materialet som kunden önskar att översätta. XTRF fungerar integrerat med ett översättningsverktyg som ger oss en detaljerad och lättöverskådlig bild av materialets innehåll. Utifrån analysresultat kan vi avgöra bland annat vilket pris och leveranstid som passar för det specifika projektet.
XTRF underlättar även momentet att hitta den mest lämpade översättaren för översättningen. Baserat på relevant information om översättarens kompetenser kan vi snabbt tillsätta uppdrag med översättare som har rätt kunskap för uppdraget.
- Leverantörsportalen möjliggör ett smidigt samarbete mellan oss och översättarna. Den okomplicerade utformningen av leverantörens profilsida ger tillgång till jobbhistorik och pågående arbeten. När det är dags att fakturera för uppdraget så görs det också via systemet. På så sätt finns allt tillgängligt på ett och samma ställe.
Som registrerad leverantör kommer jobbförfrågningarna direkt till e-posten. På bara sekunder kan översättaren välja att tacka ja eller nej. Material och detaljerad information om uppdraget finns samlat i systemet och vid frågor går det bra att höra av sig direkt till sin projektledare.
De här tre funktionerna bidrar till sparad tid, smidig kommunikation och en trygghet i att viktig information finns samlad i en säker molntjänst. Det gör att vi kan lägga ännu mer tid på att förstå kundens behov och att skapa nya relationer samt vårda och utveckla befintliga samarbeten.